china-mei-juni-2017.reismee.nl

Xi'an vervolg

Zondag 28 en maandag 29 mei

Een van de bezienswaardigheden in Xi’an, is de muur die (ook) om deze stad heen gebouwd is….. wat wilden de keizers hun grondgebied en hun bezittingen toch beschermen. Deze muur is in vergelijking met de Great Wall…totaal anders..13 km lang en brengt een scheiding tussen het oude en het nieuwe deel van Xi’an. En…….je kunt op de muur lopen……….FIETSEN of met een shutllewagentje een rit maken van 13 km Xi’anmuur.

Er is gefietst (ik ken iemand die nu nog zadelpijn heeft,,,), gelopen en geshuttled…Het was een grote fatu. Elke keus had zo z’n pro-s en cons.

De Woei/Meyer dynastie (Jef,Consje,Miles en Ilse) bedacht dat zij de zondagochtend met een citytour zouden vullen en dat ze in de namiddag (te a son saka pikin so) de muurtour zouden doen…Want ik kan u vertellen…a ben faja tap a muur….echt heet…..Uw blogschrijver heeft ook deze keer dankbaar gebruik gemaakt van haar knie-teensyndroom en heeft niet gefietst. Maar de foto’s laten zien wie er wel hebben gefietst…

Ook hier chapeau, nu niet voor muurklimmers, maar voor de tour de X’ianmuurfietsers…they did it: 2 klokuren fietsen over de muur in een temperatuur van ong. 35 graden Celsius.

Dit kan ik u niet onthouden….tussen de middag hebben we ergens in de moslimwijk gelunched: 6 personen hebben samen 4 gerechten gegeten..bier gedronken en de totale rekening was iets van 85 yuang dat is omgerekend 12 euro/ 85 SRD. Je kunt in China net zo duur eten als je zelf wil.

De zondagavond was voor 4 dames…… showavond: The Chinese Classical Music and Danceshow in Cityhall met als titel “Empress of the great Tang” (the only female emperor in the Chinese history).

Een ander deel van de Chinacrew wilde deze avond na een 2e keer in de wreed drukke Moslim-eetstraat te hebben gelopen, naar een terrasje om een drankje te pakken…..

De zoektocht naar een terrasje bracht de bende in het oude stadsgedeelte naar een bar met …als verrassing een paaldanseres, lifemusic en een Chinese zanger……. gezellig!!!!

Oja, over al onze bezochte plekken hebben we de bijzonderheden. Het zou ons in deze blog te ver voeren om daar uitgebreid alles over te vertellen…maar indien u echt geinteresseerd bent, kunt u alles vinden, natuurlijk op Google of Bing…hahaha..

Nog iets leuks van de Chinacrew: we hebben een groepsapp en per dag worden er minimaal 100 apjes uitgewisseld…leve watsapppppp! Het communicatiemiddel als je met een groep op vakantie bent…..” : waar gaan we vanavond eten?”…”ik lust kebab”…”me 2”: “morgenochtend moet iedereen om 9.30 uur in de lobby zijn” en zo gaat het op de tijdstippen dat we niet bij elkaar zijn. Maar het werkt perfect. In China is wifi echt in opmars.

Boi nog een Chinadetail…..toiletten zijn voor 80% geen toiletpotten maar gaten waarbij je alles bukkend moet doen…..uitdaging!!!!!

Maandag 29 mei

Een archeologisch hoogstandje…the Terracotta Army.

Na een rit van 1,5 uur per bus bereikten we het complex waar in 1974 een eenvoudige landbouwer/boer die een put wilde graven stuitte op een van de terracottasoldiers…..en nu ong 40 jaar later…..WOW…wat een ontwikkelingen en wat een werk is er verzet.

Drie stations/hallen (pit 1, 2 en 3) met verschillende vondsten van onderdelen van het leger van de Keizer die voor zijn sterven een leger van 6000 soldaten, paarden etc. liet namaken (vandaar terracottaleger) om hem te beschermen in het hiernamaals……..Alles is natuurlijk door de Jaren heen bedolven onder aarde en……… de nu beroemde boer deed zijn wereldberoemde vondst!!

Wel een bijzonder detail….allen die hebben meegewerkt aan dit project/ deze opdracht van de Keizer… honderden Jaren geleden,het maken van zoveel duizend terracotasoldiers (van hoog tot laag in rang) met alle entourage, werden nadat ze het werk hadden voltooid, LEVEND BEGRAVEN..vanwege geheimhoudingsplicht……erg he?

Wat een vondst..wat een werk is er verzet door deskundigen en door kunstenaars, archeologen etc.

Maar de job is nog lang niet done, er is van sommige onderdelen maar 10% van wat er onder de aarde ligt, naar boven gehaald.

Op deze Terracotta soldiersdag werden we rondgeleid door The Johny , zo noemde hij zichzelf.Zie foto’s

And our Conny heeft een zoon erbij…… haar wheelchairdriver …hij was zo lief voor Conny……

Weer een mooie Chinese dag vandaag…….. met weinig zon en af en toe een beetje regen.

Foto’s morgen……slapen,,,zzzzzz

Be good en veel liefs uit Xi’an.